Skip to content

Kā pareizi fotografēt?

 

Kā fotografēt pareizi? Šis jautājums ir nākošais, kurš nodarbina patērētāju prātus, kad tie ir iegādājušies sev kārtējo fotoaparātu vai objektīvu, bet tomēr “pilnai laimei”…kaut kas viņu fotogrāfijās pietrūkst!

Šis raksts būs par to, kā izveidot pareizu kadrējumu fotogrāfijās, lai objekti bildēs būtu izvietoti komfortabli skatītājam un bildes intuitīvi viegli nolasītos.

Šis nebūs zinātnisks raksts, tāpēc es neanalizēšu trešdaļas likuma vai zelta griezuma rašanās iespējamos veidus, cēloņus un vēsturi. Vienkārši mēģināšu pēc iespējas saprotamāk aprakstīt KĀ VAJADZĒTU veidot kadrējumu fotogrāfijās, lai lielie čatisti no fotoportāliem vai kādi vareno fotokursu beidzēji nevarētu jums bakstīt bildēs ar pirkstu un nievājošu pārākuma izteiksmi sejā.

Es šeit nemēģināšu sakārtot kadrējuma likumus pēc to svarīguma, mākslinieciskuma vai kā savādāk, vienkārši jums būs jāielāgo daži soļi kadra veidošanā, kas jums garantēs veiksmi. Saturiskā fotogrāfijas puse šoreiz lai paliek jūsu dvēseles radošās šķautnes ziņā!

1. Pirmo kadra veidošanas likumu nosauksim par malu harmonijas likumu. Skaisti skan, un arī vienkārši izpildāms- ja veidojat horizonāli kadrētu bildi, atstājiet apmēram vienādu attālumu no objekta (vai objekta grupas) līdz attēla apakšējai malai, un līdz augšējai. Šī proporcija arī tiks uzskatīta par normālu, ja no objekta līdz augšējai kadra malai būs līdz divām reizēm vairāk brīvas telpas, kā no objekta līdz apakšējai kadra malai.

malu-harmonija

Drīkst kadrēt arī blīvi, nogriežot no objekta “gabalus”, bet tie atkal jānogriež proporcionāli no augšas un no apakšas. Šādu kadrējumu labāk veidot vertikālu vai kvadrātā, nogriežot apmēram vienādus objekta gabalus no visām pusēm! Kļūda būs, ja blīvā kadrējumā nogriezīsiet trīs gabalus no katras malas, bet starp vienu objekta malu un kadra malu atstāsiet tukšumu.

Arī blīvi kadrējot, jāievēro malu harmonijas likums- šajā gadījumā harmoniski nogriežot no visām pusēm!

blivs-kadrejums

Ja kadrējiet objektu (parasti cilvēku) grupu, arī tad ir jāievēro malu harmonijas likums, kā arī jāpievērš uzmanība tam, lai netiktu griezti cilvēki ar kadra malām.

cilveku-grupa (1)

Ja kadrējiet vertikāli, tad uzmanība jāpievērš tikai augšai un apakšai, lai tās būtu apmēram vienādā vai arī līdz 2:1 attālumā līdz kadra augšai un apakšai, bet ja kadrējiet horizontālu bildi, nāksies pievērsties nākošajam kadrējuma likumam, un tas ir trešdaļas likums, vai zelta griezuma likums, kuri ir visai radniecīgi, atšķiras tikai nedaudz to dimensijas, ja mēram ar bīdmēru vai lineālu.

2. Tātad- trešdaļas likums. Šī “fīča” pat ir ieprogrammētu daudz fotoaparātu un pēcapstrādes programmu logā- ar izvēlnes palīdzību ir iespējams to uzlikt uz fotoaparāta vai kompjūtera displeja, lai palīdzētu pareizi iekadrēt.

Viss ir ļoti vienkārši- kadru sadalam trijās daļās gan pa horizontāli, gan pa vertikāli- un šajos līniju krustpunktos (parasti vienā no tiem) izvietojam savu svarīgo objektu. Kā arī citām līnijām kadrā (parasti horizonta un zemes līnijām) vajadzētu sakrist ar šīm trešdaļas likuma līnijām.

tresdalas-likums

Ja kadrējam vertikāli, tad pietiks, ja ņemsim vērā tikai horizontālo kadra sadalījumu, ja pieslēgsiet arī vertikālās līnijas, parasti objekts tiks novietots pārāk tuvu kadra malai (tipiska iesācēju kļūda!)

Zelta griezums ir tas pats, kas trešdaļas likums, tikai tā līnijas un to krustpunkti atrodas tuvāk kadra centram. Re, cik parocīgi- kadrē, kā gribi, gan jau kādā likumā trāpīsi! :)

zelta-griezuma-likums

Ja izpildīsiet šos likumus, neviens gudrinieks jums nevarēs “piesieties” par nepareizu kadrējumu!

3. Mēģiniet fotografēt arī tā, lai galvenais objekts kadrā būtu gaišākais. Protams, te runa nav par siluetu un jūras fona, kurš ir melns, un saule ir gaišākā!

——————————————————————

Kļūdas kadra veidošanā, un kā no tām izvairīties.

1.Ja kadrējat horizontālu kadru, mēģiniet nenovietot objektu kadra centrā, bet gan kādā no trešdaļas likuma krustpunktiem vai līnijām! Protams, ir izņēmumi, kad tā var darīt- trijstūra likumā vai veidojot statisku kadru, bet to būtu sarežģīti te aprakstīt tagad.

objekts-centra

2. Ja fotogrāfijā ir cilvēks, tad mēģiniet kadrēt tā, lai tam netiek “nogrieztas” pēdas vai plaukstas, vai pirksti. Ja vajag “griezt”, tad dariet to virs elkoņa vai virs ceļa!

nogrieztas pedas

3. Tipiska iesācēju kļūda- nav ievērota malu harmonija, augšā virs cilvēka galvas ir milzumdaudz vietas, bet papēži ir nogriezti ar kadra malu. Grupu portretā jāseko, lai ar kadra malām netiktu nogriezta puse no kāda cilvēka vai cita objekta!

4. Kadrā iekļauti vairāki (vai viens) gaišāks mazsvarīgs objekts vai fons ir būtiski gaišāks par objektu.

gaisaks-fons

5. Kadrs pilns ar drazu, kura ņirb, jo ir tikpat gaiša, kā galvenais objekts, un nav pat skaidrs, kurš tur ir tas galvenais.

drazainiba

6. Zari vai tamlīdzīgi priekšmeti “aug ārā” no cilvēka galvas, va dies` pasarg` no dibena!

cauri-galvai

7. Horizonts ainavā atrodas pa vidu, nevis uz kādas no trešdaļas likuma līnijām.

8. Horizonts ir šķībs. Jā, liekas sīkums, bet tā kā ainavas savā būtībā ir garlaicīga štelle, tad vienmēr kāds meklēs tajās, kur var piekasīties, un šķībs horizonts ir pirmais, uz ko šie kašķi skatīsies. Otra tipiskā kļūda ainavās- tajās ir tikai divi vai trīs plāni, un tie paši plakani. Horizonta sasvēršana ir pieļaujama vai pat ieteicama dažu žanru sporta bildēs, sevišķi ja tās fotografētas ar platleņķa objektīvu, reizēm portretos- tas piedod dinamiku bildei, bet pirmajos fotografēšanas gados aizrauties ar to nevajadzētu!

9. Ja kadrā ir cilvēks, un viņš tiek fotografēts uz horizonta fona ( pie jūras, classic) tad šai horizonta līnijai nevajadzētu iet pa sensitīvām cilvēka vietām- kaklu, padusēm, un tai nevajadzētu būt asai, bet gan izpludinātai ar asuma dziļuma palīdzību, ja vien fototehnikas sensora izmērs to pieļauj izdarīt.

10. Fokuss garām. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē to, ka ja jūs fotografējat savu 750 Ls vērto suņa gabalu, lai to parādītu citām draudzenēm, tad asumam jābūt uz suņa purniņu, nevis uz ribiņām! Tas pats attiecas uz portretiem- asumam jābūt uz acīm, nevis ausīm!

11. Mēģiniet izvairīties no pārgaismotām vietām kadrā! Kas tas ir “pārgaismots”? Nu, tas nozīmē, ka kāda vieta kadrā ir tik gaiša, ka tajā vairs nevar saskatīt detaļas vai faktūru.

pargaismots

12. Ja fotografējam portretu, cilvēka skatienam jābūt vietai kadrā, kur skatīties, tas nedrīkst atdurties tuvākajā kadra malā! Labāk kadrēt tā, lai cilvēks skatās uz tālāko kadra stūri!

nav-kur-braukt

Tas pats attiecas uz braucošām automašīnām utml- tām ir jābūt vietai kadrā, uz kurieni BRAUKT!

13. Un atcerieties galveno- būtiskākā kļūda kadra veidošanā ir garlaicīgs šižets! Bet nu, tā jau vairs nav kadrējuma tehniskā, bet gan ir tā saturiskā puse.

————————————————————-

Šeit nav aprakstīti visi kadrējuma likumi, bet tikai tie, ar kuriem pietiktu, lai sāktu, un arī, lai iztiktu bez kļūdām kadrējumā.

Fotokursos papildus apgūstam arī citus kadra veidošanas likumus, un padziļināti- rakstā nav minēts par kadra formātiem, trijstūra likums, dabīgie rāmji, par plāniem, to izvietojumu ainavās, par rokām un to lomu porteta izteiksmes veidošanā, par līdzvaru, ritmu kadrā, par grafiskumu, krāsu apli, kā arī netiek pieminēts visai svarīgais un spēcīgais diagonāļu likums, kurš piešķir dinamiku kadra lasīšanā un tādejādi padara to skatītājam interesantu, netiek runāts par statisku un dinamisku kadru vispār, par saturiskumu, simbolismu, objekta izcelšanu ar gaismu, ēnām, asuma dziļumu, par estētiskumu, pēcapstrādi, pareizu asināšanu, gaismošanu un citām lietām. Šis blogs ir pārāk maziņš, lai to visu aprakstītu vienā elpas vilcienā, un pirksti taču arī nogurst. :)

Pamata foto kursu programma šeit: http://www.portreti.lv/foto-kursi-pamata-foto-kursi-iesacejiem-un-amatieriem/

Tomēr, ja ievērosiet šos likumus, kas šeit ir aprakstīti un parādīti, ar to būs pietiekoši, lai uzlabotu savu bilžu kadrējumu tiktāl, lai neviens frīks kādā fotoportālā jums nevarētu “piesieties” kadrējumam.  (Jebkurš čatists tādos portālos sevi uzskata par īstu specu).

Kā pareizi fotografēt?
4.8 (96%) 5 votes